Zažila hejtovanie aj plagiátorstvo. Značku Retro Bijou to však nepoložilo

17.02.2020

V jej šperkoch sa odráža láska k ľudovému umeniu, tradíciám a folklóru.  Jana Torzewská Kamenská.

Jana Torzewská Kamenská
Jana Torzewská Kamenská

Jej príbeh začal v rodine, ktorá bola pre ňu inšpiratívnym prostredím a vštepila jej lásku k tradíciám a hodnotám, ktoré sú pre mnohých ľudí dnes už retro. Šperkárka a zakladateľka značky Retro Bijou Jana Torzewská Kamenská sa k svojim koreňom hrdo hlási a jej tvorba dokonale odráža odkaz niekoľkých generácií predkov žijúcich v malebnom prostredí Podpoľania. "Rodičia pochádzajú zo stredného Slovenska, zoznámili sa v Nitre, kam obaja prišli študovať," prezradila nám Jana. "Zostali tu aj žiť, takže som sa narodila pod Zoborom. Už počas môjho štúdia na vysokej škole sa ma profesori pýtali na pôvod, moje priezvisko Kamenská napovedalo, odkiaľ pochádzame. Moji rodičia tu žili a pracovali vyše 40 rokov, na dôchodok odišli žiť do rodiska mojej mamičky, Krupiny." Práve svoj pôvod a slovenské tradície, ku ktorým mala od malička blízko, sa rozhodla Jana pretaviť do originálnych autorských šperkov, s ktorých výrobou začala počas materskej dovolenky. "Naučila som sa háčkovať, a keďže som mala malú dcérku, spočiatku to boli detské čiapočky. Šperky prišli neskôr," spomína. " Svoje výrobky som začala ponúkať na sashe.sk pod značkou Retro Bijou. Ako si spomínam na tieto začiatky? Žiadne podnikanie, a nielen to na Slovensku, nie je jednoduché. Podnikanie v tvorivej činnosti má svoje špecifiká a málokto sa dokáže presadiť natoľko, aby ho kreatívna činnosť naplno živila. Ja podnikám už osem rokov, a dodnes ma výroba a predaj šperkov neživí. Robím to len vo voľnom čase,  limitujú ma rôzne veci, či už časové alebo finančné. Nájsť zákazníka, schopnosť zaujať, vymyslieť konkurencieschopný výrobok a vedieť ho k tomu ešte aj predať, to chce nielen tvorivú osobnosť, ale hlavne manažérske, ekonomické myslenie. Nehovoriac o tom, že dlhodobo letí trend výrobky fotiť a propagovať sa cez známe tváre a v časopisoch, čo však nie je pre moju značku typické, som skôr nekomerčná značka." Jana otvorene hovorí, že nemá za sebou žiadnu agentúru ani manažéra, ktorá by jej značku predávala či propagovala. "Nemyslím si , že umelec sa dokáže presadiť sám. Je to utópia a kto to tvrdí, klame. Každý, kto to myslí s tvorbou vážne, hľadá cesty, cestičky, formy, spôsoby, ako by sa spropagoval . Niekto má šťastie na známosti, a iní si tie známosti vytvorí :) Mať vybudované vzťahy v médiách alebo vychádzať z nich už ako známa tvár, je asi najväčšie terno."

Za úspech sa platí

Jana vo svojom okolí dlho hľadala pochopenie pre vzťah k niečomu starosvetskému, ako je život na lazoch, folklór, ľudové umenie, chov oviec a nepomohol tomu ani toľko spomínaný folk boom. Jej rovesníci nechápali prostredie a pomery, z ktorých pochádzala, dokonca ani netušili, kde je Krupina či Hriňová. Napriek tomu si jej šperky k zákazníkom cestu našli, a boli to aj priatelia, ktorí po nich siahli a radi ich nosia. "Stretla som sa však s hejtom, hlavne od ľudí, od ktorých som to nečakala a ktorých som dlhodobo podporovala. A to nielen prekvapí, ale i zamrzí," na rovinu hovorí Jana. A tak už vie, že nie každý lajk na facebooku či sledovanie na instagrame je myslené úprimne. "Asi pred dvoma rokmi som zo dňa na deň zažila zmiznutie konta na facebooku. Mala som v tom čase približne 10.000 fanúšikov, bola to obrovská rana. Prestala som veriť svoju snu, všetko išlo dole vodou. Pomoc mi podali práve fanúšikovia, ktorí mi pomohli vytvoriť novú fan page na fb a v prebehu niekoľkých týždňov som mala fanúšikov späť. Vtedy som si uvedomila, že som vybudovala značku. Skutočná hrdosť však nebola na ňu, ale na to, že sa moja tvorba dotkla srdca ľudí." Jana Torzewská Kamenská má negatívne skúsenosti ešte s jednou vecou, s kopírovaním. "Dlho som s tým bojovala, aj som si poplakala. Po všetkom však v skratke môžem povedať, že problematika ochrany duševného vlastníctva je u náš v plienkach a je to pre mňa obrovské sklamanie. Boj s plagiátmi je beh na dlhú trať. Nikto však nikdy nikomu nezabráni kúpiť si plagiát alebo výrobok veľmi podobný tomu Vášmu. Už ale viem, že sa oplatí neustále sa zlepšovať technicky, technologicky, inovovať, prinášať nové výrobky, inovovať výrobný proces, zlepšovať zákaznícky servis, budovať brand. To je realita a ja som si ňu začínam postupne zvykať," konštatuje a dodáva: "Mám šťastie na manžela, pretože žiť s umelcom, altruistom a bohémom ako som ja, by vydržal málokto."

Trendy 2020

Aké šperky teda budeme nosiť v tomto roku a čím sa Jana inšpiruje? Čím nás opäť prekvapí? "Trendom má byť modrá farba, dlhšiu dobu sú v trende kruhové náušnice. Ja som začala svoje šperky zmenšovať, konečne vyrábam puzetové náušnice, ktoré už dlho zákazníčky pýtali. Jednoduchosť a elegancia, asi tak by som zhodnotila svoje tohtoročné plány :)

Janine šperky nájdete aj na fb Retro Bijou. Lajknite si  a vyberajte.

foto: archív Jana Torzewská Kamenská